بهترین میوه خشک ها با قند کم مخصوص دیابتی‌ها!

Tuesday، ۶ Aabaan ۱۳۹۹

دیابت یکی از بیماری‌های رایج در سراسر دنیاست که علاوه بر ژنتیک افراد به سبک زندگی نیز بستگی دارد. امروزه به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی، تعداد افراد مبتلا به دیابت غیرژنتیکی افزایش یافته است. دشواری و حساسیت این بیماری سبب اضطراب و ناراحتی افراد مبتلا و اطرافیان آن‌ها می‌گردد. برخی از افراد دیابتی به دلیل وجود قند میوه، از مصرف میوه تازه و میوه خشک امتناع می‌کنند. اما در این مطلب از وبلاگ لایانسا می‌خواهیم میوه خشک‌هایی را به شما معرفی کنیم که بدون نگرانی می‌توانید میل کنید. البته بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و حتما میزان مصرف روزانه آن‌ها را رعایت کنید.

دیابت چیست؟

هنگامی که سلول‌های بدن نمی‌توانند از قند موجود در خون استفاده کنند؛ بیماری دیابت ایجاد می‌شود که سبب انباسته شدن قند در خون و بالارفتن قندخون می‌شود. گاهی این بیماری زمینه ارثی دارد و در بسیاری موارد به دلیل سبک زندگی نامناسب و در سنین بالا بروز می‌کند. در دیابت نوع ۱، در بدن افراد دیابتی سلول‌های مسئول ترشح انسولین از بین رفته‌اند و در دیابت نوع ۲، انسولین به میزان زیاد تولید شده و به خون ترشح می‌شود؛ اما سلول‌ها توانایی استفاده از این انسولین را از دست داده‌اند.

چاقی، عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب، استرس بالا و خواب ناکافی از عوامل ایجاد دیابت نوع ‌۲ هستند. پس با تغییر سبک زندگی می‌توانیم از دیابت اکتسابی جلوگیری کنیم. دیابت خطرات بسیاری دارد که می‌تواند تقریبا به تمام ارگان‌های بدن آسیب برساند؛ آسیب به کلیه، اعصاب، سیستم بینایی و سیستم ایمنی از مهم‌ترین خطرات این بیماری‌ست.

چرا میوه خشک بخوریم؟!

افراد دیابتی بسیاری هستند که نگران قند موجود در میوه‌ها هستند و این سبب شده از خوردن آن‌ها پرهیز کنند در صورتی که لذت خودن میوه تازه و میوه خشک در کنار خواص دیگر آن را نمی‌توان نادیده گرفت. مصرف میوه تازه به دلیل عدم دسترسی به میوه فصل و یا سختی میل کردن میوه تازه در بیرون از منزل و به عنوان میان‌وعده دم دستی، سبب شده افراد تمایل به مصرف میوه خشک پیدا کنند که خواص آن مشابه میوه تازه است. تکرر ادرار در افراد دیابتی یکی از عواملی‌ست که مصرف میوه تازه را، مخصوصا در خارج از محیط منزل، برای این اشخاص دشوار می‌نماید. به همین دلیل ما مصرف میوه خشک را پیشنهاد می‌کنیم. البته هر میوه خشکی را نمی‌توان سالم و مناسب دانست. زیرا برخی از میوه‌ خشک ها مواد افزودنی و شیرین‌کننده دارند که برای افراد دیابتی خطرناک است. اما میوه خشک لایانسا هیچگونه مواد افزودنی و شیرین‌کننده اضافی ندارد؛ به همین دلیل برای مصرف افراد دیابتی مناسب است.

میوه هایی که قند پایینی دارند!

برخی از میوه‌ خشک‌ها مثل توت خشک یا انجیر قند بالایی دارند و حتی به عنوان شیرین کننده در کنار چای مصرف می‌شوند. این میوه‌ها برای افراد دیابتی خطرناک‌اند و وضعیت سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند. اما برخی از میوه خشک‌ها نه تنها قند بالایی ندارند بلکه فیبر و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها برای حفظ سلامتی مفید است. در ادامه به ۶ میوه خشکی که برای افراد دیابتی مناسب است، اشاره می‌کنیم. در مصرف این میوه خشک‌ها نیز نباید از میزان مصرف روزانه آن‌ها تجاوز کنید زیرا سبب افزایش قند مصرفی می‌شود که پیامدهای خود را دارد.

سیب خشک

سیب خشک بهترین میوه‌ای‌ست که می‌توان برای افراد دیابتی نام برد. این میوه فیبر بالایی دارد اما قند آن متناسب است. البته بهترین نوع آن برای افراد دیابتی سیب سبز است. اما سیب خشک به صورت کلی دارای آنتی‌اکسیدان بالایی‌ست که می‌تواند عملکرد رادیکال‌های آزاد آسیب‌زننده را از بین برده و از بروز سرطان جلوگیری کند. همچنین سیب خشک حاوی ویتامین C و پکتین است که می‌تواند مواد مضر و سموم انباشته شده از بدن را دفع کرده و سلامت را افزایش دهد. از مهم‌ترین دلایلی که مصرف سیب خشک را برای افراد دیابتی ضروری می‌گرداند، عمل این میوه خشک در کاهش نیاز بدن به انسولین است. هر فرد دیابتی مجاز است در حد یک سیب تازه کوچک تا متوسط در روز سیب خشک مصرف کند. مصرف بیشتر از این میزان در روز به دلیل قند موجودد در سیب توصیه نمی‌گردد.

آلو خشک

آلو خشک یکی از پرخاصیت‌ترین میوه خشک‌ها برای افراد دیابتی‌ست و بهترین نوع آن که توصیه می‌کنیم آلو سیاه خشک‌شده است. آلو خشک مثل سیب خشک می‌تواند باعث کاهش نیاز بدن به انسولین شود و در کنار آن یبوست را برطرف کرده و سرشار از ویتامین‌های مفید برای بدن است. یکی از نشانه‌های دیابت تکرر ادرار و احساس تشنگی زیاد است که با مصرف آلو خشک می‌توانید آن را بهبود ببخشید. بهتر است آلو خشک را در حدود یک فنجان کوچک در روز میل کنید.

توت فرنگی خشک

یکی از خوشمزه‌های این لیست توت فرنگی خشک است که اگر به توت فرنگی آلرژی نداشته باشید؛ می‌توانید از طعم و عطر آن در دسرها و شیرینی‌های خود استفاده کنید و لذت ببرید. توت فرنگی خشک حاوی مقدار زیادی فیبر است و در شما احساس سیری ایجاد می‌کند و درنتیجه در طول روز کمتر به خرده‌خواری می‌پردازید. توت فرنگی خشک حاوی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین‌های دیگر است. جالب‌ترین خاصیت این میوه خشک تنظیم قند خون و همچنین کلسترول خون است که سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گردد و علت آن کاهش سطح LDL به کمک افزایش سطح HDL خون است. توت فرنگی خشک را در حدود یک چهارم تا نصف فنجان در روز مصرف کنید.

پرتقال خشک

پرتقال خشک نیز از میوه‌های توصیه شده برای افراد دیابتی‌ست که هم دارای ویتامین C فراوانی‌ست که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و هم قند زیادی ندارد و درنتیجه می تواند به صورت روزانه مصرف شود. فیبر و خواص موجود در پوست پرتقال به قدری زیاد است که سبب شده مصرف خود پرتقال خشک نسبت به آب پرتقال ارزش بیشتری داشته باشد. البته همانطور که می‌دانید پرتقال نیز دارای قند میوه است و بهتر است به دلیل خواص آن در مصرف پرتقال خشک زیاده‌روی نکنید و روزانه در حد یک پرتقال کوچک، از پرتقال خشک میل کنید. همچنین می‌توانید در تهیه دمنوش یا برای تزیین غذا و یا در پخت کیک و دسر از پرتقال خشک استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

گلابی خشک

گلابی خشک یکی از میوه‌‌های پرخاصیت است که می‌توانید به عنوان یک میان‌وعده شیرین مصرف کنید و در کنار برخورداری از خواص آن، حس گشنگی و نیاز به شیرینی را برطرف کنید. از ویتامین‌های موجود در گلابی خشک می‌توان به انواعی از ویتامین‌های گروه B و همچنین ویتامین C اشاره کرد. گلابی خشک فیبر بالایی دارد و به بهبود وضعیت گوارشی افراد کمک بسیاری می‌کند؛ همچنین احساس سیری ایجاد می‌کند. اما گلابی خشک را نباید به میزان زیادی مصرف کنید و در طول روز می‌توانید تنها در حدود یک گلابی کوچک از اسلایس‌های گلابی خشک شده استفاده کنید.

کیوی خشک

کیوی خشک برای برخی از افراد حساسیت‌زاست اما اگر به آن آلرژی ندارید؛ حتما در رژیم غذایی خود قرار بدهید. کیوی خشک نیز همچون توت فرنگی خشک هم در بهبود وضعیت گوارشی و احساس سیری و هم در بهبود سلامت مؤثر است. مبارزه با رادیکال‌های آزاد، پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی از خواص کیوی خشک است. این میوه خشک قند زیادی ندارد اما به این معنی نیست که به طور کامل بدون قند است پس برای حفظ سلامتی خود در روز به اندازه یک کیوی کوچک از کیوی خشک میل بفرمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

با پزشک خود مشورت کنید!

میوه‌ خشک‌هایی که در این مطلب گفته شده، به دلیل قند پایین و خواص بالا در پژوهش‌ها برای افراد دیابتی مفید و غیرخطرناک ذکر شده‌اند. اما همانطور که می‌دانید بدن افراد و شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد؛ به همین دلیل پیش از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید و درباره‌ی نوع و میزان مصرف شخصی خود از ایشان تأیید بگیرید تا هم بتوانید از خواص میوه خشک بهره‌مند شوید و هم از خطرات آن جلوگیری کنید.

میوه خشک لایانسا در کنار تنوع و قیمت مناسب، کیفیت بسیار بالایی دارد و از شکر اضافه، رنگ خوراکی ویا هرگونه افزودنی سولفیدی استفاده نکرده. شما می‌توانید با کلیک روی نام هریک از میوه خشک‌های لیست زیر به صفحه خرید آن هدایت شوید.

· توت فرنگی خشک

· کیوی خشک

· گلابی خشک

· پرتقال خشک

· آلو خشک

· سیب خشک