فهرست کامل میوه‌ های کلسیم دار

Monday، ۲ Khordaad ۱۴۰۱

قطعا همه‌ی ما از اهمیت کلسیم برای حفظ سلامتی بدن اطلاع داریم و باید به روش‌‍های مختلف آن را تامین کنیم. مصرف میوه‌ های کلسیم ‌دار به علت داشتن مقادیر زیادی کلسیم از راه‌های مناسب تامین این ماده برای بدن است. علاوه بر این میوه‌ های دارای کلسیم از قدیم به علت خواص بالایی که دارند، در روش‌های درمانی گیاهی نیز کاربرد زیادی داشته و جز مواد غذایی کلسیم دار در طب سنتی با اهمیت بالا محسوب می‌شوند. در این مقاله از لایانسا بعد از به طور کلی به معرفی و بررسی میوه‌ های کلسیم دار می‌پردازیم.

اهمیت استفاده از میوه‌های کلسیم دار

تصور بسیاری از مردم از مواد غذایی کلسیم دار تنها شیر و لبینات است؛ در صورتی که این موضوع صحت ندارد! میوه های کلسیم دار یکی از مهم‌ترین منابع مهم تامین این ماده‌ است.

کلسیم یک ماده معدنی بوده که برای رشد و حفظ سلامت دندان‌ها، حفظ استحکام استخوان‌ها، کارکرد درست دستگاه عصبی بدن، انقباض درست ماهیچه‌ها و ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌های خاص ضروری است. کمبود کلسیم می‌تواند منجر به بی‌حسی در انگشتان دست و پا، گرفتگی عضلات، تشنج، بی حالی، از دست دادن اشتها و ریتم غیر طبیعی قلب شود.

میوه های دارای کلسیم باید در رژیم غذایی همه‌ی افراد جا داشته باشند؛ به ویژه کسانی که گیاهخوار بوده و یا از رژیم خام خواری استفاده می‌کنند. چرا که استفاده از این میوه‌‌ها تنها روش رساندن کلسیم به بدن این افراد است!

میوه های کلسیم دار نه تنها خواص زیادی دارند بلاکه برخلاف لبنیات، قابل استفاده برای همه‌ی افراد بوده و چالش‌های مصرف لبینات مانند حساسیت به لاکتوز را ندارد. میوه‌های کلسیم دار در بارداری بسیار مهم است؛ در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

میوه ‌های کلسیم دار در بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین

بسیاری از زنان باردار، به علت شرایط خاصی که دارند، تمایلی به اکثر مواد غذایی از جمله لبنیات ندارند؛ درنتیجه استفاده از میوه های دارای کلسیم ضروری است. میوه های کلسیم دار در بارداریبه ویژه در سه ماهه‌ی اول که استخوان‌های جنین در حال شکل گیری است، باید به طور منظم مصرف شود؛ از جمله میوه های کلسیم دار می‌توان به پرتقال، کیوی، توت فرنگی و ... اشاره کرد که جلوتر آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

با توجه به اهمیت میوه های کلسیم دار در بارداری و حساسیت غذایی که تعداد زیادی از زنان باردار دچار آن می‌شود، بهتر است از میوه‌های خشک استفاده شود؛ چرا که این میوه‌ها در عین حفظ ارزش غذایی و مواد معدنی، مصرفشان برای مادران راحت‌تر بوده و می‌توان همیشه مقداری از آن‌ها را همراه خودشان داشته باشند.

مزایای مصرف میوه‌ های کلسیم دار به صورت خشک برای افراد

انتخاب درست رژیم غذایی به شما کمک می‌کند که مقدار بهینه‌ی کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. استفاده از میوه‌ های دارای کلسیم علاوه بر بهره مندی حداکثری از فواید آن، لذت بخش نیز خواهد بود. برای اینکار می‌توان از میوه های کلسیم دار به صورت خشک شده استفاده کرد.

میوه های کلسیم دار زمانی که با استفاده از روش‌های کاملا بهداشتی و به صورت اصولی خشک می‌شوند، به منابع غنی از آنتی اکسیدان تبدیل می‌شوند. در واقع میوه‎های خشک سرشار از ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به آنتوسیانین‌ها، کاتچین‌ها و فنل‌ها اشاره کرد که این‌ها در سلامت افراد با بهبود جریان خون و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع دو موثر هستند.

دقت داشته باشید که استفاده از میوه های کلسیم دار خشک شده، علاوه بر تامین مواد معدنی مورد نیاز، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به سرعت هضم و جذب می‌شوند. چرا که میوه‌های خشک شده حدود سه برابر بیشتر از میوه‌های تازه فیبر داشته و مصرف فیبر بیشتر باعث کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

همانطور که پیشتر نیز مطرح شد، استفاده از میوه های کلسیم دار در بارداری اهمیت زیادی دارد؛ توجه داشته باشید که اگر این میوه های داری کلسیم به صورت خشک مصرف شوند به ویژه در ماه‌های انتهایی بارداری، باعث بهتر شدن زایمان برای مادران می‌شود.

معرفی میوه های دارای کلسیم

در ادامه فهرستی از میوه های کلسیم دار را تهیه شده است.

1. پرتقال

احتمالا شما هم پرتقال را فقط به خاطر داشتن ویتامین c بشناسید! اما پرتقال جز میوه های کلسیم دار بوده و می‌توانید آن را به عنوان یکی از منابع کلسیم استفاده کنید. البته توصیه می‌شود برای جذب بهتر مواد معدنی آن، آب پرتقال و یا به صورت پرتقال خشک شده مصرف کنید.

2. نارنگی

نارنگی نیز مانند پرتقال جز میوه های دارای کلسیم است. نارنگی، حاوی مقدار قابل توجهی فسفر و کلسیم بوده و در شکل گیری استخوان‌ها تاثیرگذار است؛ به همین باید در دوران بارداری برای کمک به استخوان بندی جنین مصرف شده و جز میوه های کلسیم دار بارداری باشد.

3. کیوی

کیوی علاوه بر خواص زیادی که برای پوست و مو دارد، یکی از لذت‌بخش‌ترین میوه‌ های دارای کلسیم بوده که جز منابع غنی کلسیم محسوب می‌شود. تعدادی از افراد نمی‌توانند کیوی را به صورت تازه مصرف کنند، بهتر است برای استفاده از خواص این میوه، آن را به صورت خشک شده تهیه مصرف کنید.

4. توت سیاه

یکی از جذاب‌ترین میوه‌ های کلسیم دار توت سیاه بوده که جز نوبرانه‌های بهار است و طرفداران زیادی دارد. کلسیم در جذب و کارکرد پتاسیم در بدن اثرگذار است که توت سیاه علاوه بر کلسیم، دارای پتاسیم نیز می‌باشد. علاوه بر توت سیاه، انواع دیگر توت جز میوه های دارای کلسیم محسوب می‌شوند.

طب سنتی و میوه‌ های کلسیم دار

این روزها طب سنتی جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده و افراد به دنبال راه‌های مختلف درمانی این روش هستند. کسانی که از مکمل‌ها و داروهای شیمیایی استفاده نمی‌کنند، برای تامین مواد معدنی مورد نیاز خود مثل کلسیم، به دنبال جایگزین بوده و مواد غذایی کلسیم دار در طب سنتی از جمله مواردی است که به دنبال آن‌ هستند. میوه های دارای کلسیم از جمله مواد غذایی کلسیم دار در طب سنتی هستند. البته برای بهره‌مندی از خواص کلسیم، علاوه بر میوه های دارای کلسیم، در ادامه لیستی از مواد غذایی کلسیم دار در طب سنتی را آورده‌ایم.

· آفتاب

· کشک

· کره محلی

· روغن زرد

· مغز بادام

· میوه های دارای کلسیم مانند نارنگی، پرتقال

· خرما

· نوشیدنی‌هایی مانند بادرنجبویه، شیر و زنجفیل، اسطوخودوس

· پوست تخم مرغ (خرد شده به همراه عسل)

· سویا

· بادام زمینی

· تخم آفتابگردان

· انجیر

بیشتر بخوانید: